Burning Man: Brændende ørkenfestival fascinerer

Burning Man er mere en ultrakreativ bevægelse end en festival, og et dybt fascinerende PR-eksperiment, som andre festivaler, organisationer og virksomheder kan lære af.

Burning Man er ikke særlig kendt i Danmark, men en meget populær festival og lidt af en sydende kreativ suppe midt i Nevadas ørken, hvor 68.000 deltager i år – og selvom mange mange flere gerne vil med, har arrangørerne været nødt til at begrænse antallet pga. brandfare.

Skal du være med til Burning Man, skal man regne med at deltage, lege, danse, klæde sig ud og bidrage til fællesskabet. Festivalstedet bliver kaldt en by og et fælles projekt, som deltagerne selv laver, mens de udvikler kunst for hinanden, fester, og opfører midlertidige bygninger i et område formet som et C.

Burning-man-C

Selvom der findes hundredevis af forskellige temalejre, er det en slags steampunk med et hint af Baywatch, som dominerer billedet af folks stilarter – ikke mindst fordi sandstormene indbyder til at bruge svejse-lignende beskyttelsesbriller inspireret fra den industrielle revolution, og Baywatch, fordi det varme vejr indbyder til meget let og til tider pivfræk påklædning.

Girls-Burning-Man

Festivalen kaldes et socialt eksperiment, hvor man kommer tilbage som et helt nyt menneske, og sandsynligvis med et nyt navn som Swim Jim eller Pretty Kitty. Selv din cykel vil efter sigende ikke slippe fra festivalen uden at se radikalt anderledes ud.

Udover den kæmpestore mandefigur og templet i centrum af “byen”, som til sidst skal brændes af, er festivalen kendt for sine flere hundrede ‘Mutant Vehicles’, som folk ivrigt ansøger om at må medbringe. Det er radikalt ombyggede biler eller lastbiler, der fungerer som en slags kørende interaktive kunstværker og ikke mindst statussymboler overfor de andre deltagende ‘burners’ på festivalen.

mutant-vehicle-prxpress

Er du et halvneurotisk ordensmenneske, vil du nok krumme tæer, men for kunstnere, designere, skulptører, musikere og andre kreative ildsjæle er det et slaraffenland af et udstillingsvindue propfyldt af kærlighed og forbandet glade mennesker, hvor du enten tager hen for at inspirere eller blive inspireret.

PR-mæssigt bonger præsentations-videoen “Oh, the places you’ll go” ud på genistregs-barometeret, som ét langt smukt og farverigt digt, der kan opløfte de flestes humør.

Men det er festivalens værdier og fællesskabsfølelse, som har fået den store menneskemængde til at arbejde for ingen penge. Idealer og politiske visioner kan ligeledes være effektive værktøjer, som virksomheder og organisationer kan gøre brug af, hvis ledelsen kan stå inde for dem, og endnu bedre; fortælle om dem med hjertefølelse. Det er et slags næste skridt for CSR, virksomhedernes samfundsansvar, som kan få de ansatte til at føle, at de arbejder for mere end penge, hvis deres arbejdsplads har en troværdig mission udover profitten.

Selvom Burning Man startede som en gratis festival, koster det nu ca. det samme som en billet til Roskilde Festival, og starter hvert år den sidste mandag i august. Skal du med?

Se evt. også Burning Man: The Documentary

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar