Check-in markedsføring overses

’Check-in’-funktion på sociale medier bliver ikke udnyttet af danske forhandlere til trods for, at det er omkostningsfrit og enkelt.

Mulighed for gratis markedsføring på Facebook og Foursquare bliver stadig fuldstændig overset af bl.a. den danske detail- og restaurationsbranche, der især ville kunne nyde gavn af at investere lidt tid i nye funktioner på de sociale medier.

Det hele startede efter Foursquare via en applikation i 2009 gjorde det muligt for smartphone-ejere, at tjekke ind på de steder, som de besøgte i det virkelige liv – bl.a. for at lade ens venner vide hvor man er. Et nogenlunde tilsvarende initiativ hos Facebook kaldes i dag Check-in Deals. Man kan eksempelvis tjekke ind i en skobutik på strøget eller ens yndlingscafe, hvor man derudover også har mulighed for at efterlade tips om, hvad andre bør prøvesmage eller evt. advare mod dårlig service.

Sidstnævnte mulighed fordrer også at forretningsdrivende bør være opmærksomme. Men det der virkelig burde få forretningsdrivende op af stolen, er den markedsføring, der opstår, når en smartphone-ejer ser, at vennerne tjekker ind i lige netop H&M eller Levi’s Store. For at se ens venner benytte et sted, kan betragtes som en blåstempling næsten på højde med et ’Synes godt om’ fra vennerne på Facebook. Og hvad vennerne kan lide, kan vi ofte også selv lide.

I USA er det meget meget normalt, at butikker og burgerkæder tilbyder rabatter til dem, der tjekker ind via sociale medier. For ikke at tale om ekstrafordele til den person, som har tjekket ind allerflest gange – på Foursquare kaldet ’borgmesteren’. Tilbuddene gør det desuden mere attraktivt at benytte sig af de sociale medier i en slags selvforstærkende effekt. Kunne gratis Big Macs til borgmesteren af McDonald’s på Østerbrogade mon ikke lokke folk til at kæmpe om at tjekke ind flest gange?

Forretningen kan eksempelvis gøre sine kunder opmærksom på, at der er rabatter, hvis de ved kassen viser på deres mobil, at de lige er tjekket ind. Det kan gøres via ’husk at tjekke ind’-skiltning ved indgangen til forretningen eller gratis registrering på de sociale medier. Registrering af rabatter på de sociale medier sikrer, at ens forretning eksponeres meget tydeligt for brugerne i modsætning til naboforretningerne uden såkaldte ‘specials’.

Mens de fleste kender omfanget af Facebook, er antallet af Foursquare-brugere markant lavere men stadigt stigende i Danmark. Til sammenligning har jeg set knap 20 personer tjekke ind samtidigt til koncert i Vega. Der er derfor også en mulighed for mere kreative marketingsinitiativer i fx udendørsevents, hvor man eksempelvis kunne oprette en skattejagt for brugerne, som det er set i udlandet.

Åbner man sin Foursquare-app midt i København, vil man undrende se at det næsten kun er DSB, Nationalmuseet og et par teleselskaber, som har benyttet sig af muligheden. Man fristes til at spørge hvor detail- og restaurationsbranchen mon bliver af? For i takt med at der kommer flere tilbud og rabatter ved check-ins, des flere brugeroprettelser vil vi højst sandsynligt se.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar