Hvorfor er så mange logoer blå?

Sad en dag, og undrede mig over, hvorfor så mange firmalogoer er blå, og tænkte, at der måtte være en forklaring.

Hvis du har en smart-phone, så prøv engang at tage et kig på om blå dominerer som farve på din skærm af apps – og især for de apps du bruger mest. Hvis man kigger på de apps, der er blandt de mest downloadede i App Store, vil man se blå dominans:

Google, Facebook, Skype, Twitter, DropBox, Shazam, LinkedIn, Tumblr, Google Earth og selv App Store har logoer i blå nuancer. Hvad skyldes det?

Jeg har i den forbindelse taget et kig på, om det bare er mig, eller om der er hold bag iagttagelsen:

Hvor stor en rolle spiller farve for vores opfattelse af produkter og services?

Verdens mest populære yndlingsfarve

Ifølge en undersøgelse foretaget af de tre marketingsfirmaer Cheskin, MSI-ITM og CMCD/Visual Symbols Library, er 42 procent af amerikanerne fan af farven blå, mens 47 procent af tyskerne og 44 procent af brasilianerne har det på samme måde.

I alt har 40 procent af verdens befolkning blå som sin yndlingsfarve, hvilket må siges at være overraskende mange. Den næstmest valgte farve er lilla, men kun med 14 procent.

So far so good. Måske folk har blå som yndlingsfarve, ford vi er omringet af blå himmel og blåt hav? Lad os se nærmere på logoerne igen.

Logo-farver i Holland

Det Rotterdambaserede bureau Bikker/Havas Worldwide har lavet en illustreret oversigt over  større brands logoer i Holland. Som man kan se, er de fleste i blå nuancer og herefter rød. Andelen af blå logoer svarer til en tredjedel, og stemmer derfor også nogenlunde overens med andelen af folk, som har blå som yndlingsfarve.

Logo-oversigt-Holland

Softwarefirmaer har tilsyneladende en forkærlighed for den blå farve, og siden softwarefirmaer er i vækst, ser vi måske derfor også flere blå logoer.

Hvordan farver påvirker psyken

Hvis vi ser nærmere på brugen af farver til brands, logoer, reklamer eller lignende, så er det ofte velovervejede beslutninger der ligger bag, da menneskers opfattelse af farver kan forbinde vores tanker med bestemte følelser nedarvet fra vores forfædre. Det bruges i marketing til at påvirke forbrugernes adfærd og opfattelse af et produkts egenskaber.

Eksempelvis er rød en farve, som ofte bruges i fastfood-branchen, som udtryk for noget attraktivt, varmt og energisk.

Blå er derimod en populær favoritfarve, og ikke mindst himlens og havets farve, og henleder vores tanker mod tillid, selvtillid og autoritet – således er blå ofte brugt på uniformer for politiet verden over. Farven forbindes også med virksomheder og forretning, der skal udtrykke alvor, seriøsitet, intelligens, stabilitet og enhed. Men ser vi på nuancerne af blå, finder vi hurtigt, at ovenstående gælder for normal- til mørkeblå, mens lyseblå ofte drager en henimod begejstring, dramatik, dynamik og det barnlige eller unge. – Heraf den engelske term; ‘baby-blue’.

Infografik til inspiration

For at afrunde med en af de mest ‘farverige’ undersøgelser indenfor emnet, kommer her noget grafisk til inspiration. I en undersøgelse fra Marketo har de taget de 100 største brands i verden ud fra brand value, og lavet en analyse af hvert brands logo og fundet frem til følgende infografik:

 

true-colors

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar