PR og SEO giver synergisk effekt

Public Relations og søgemaskineoptimering går hånd i hånd, og kan forstærke hinandens resultater markant.

PR-konsulenter bør måske fokusere noget mere på søgemaskineoptimering, da deres indsatser kan blive væsentligt styrket for både kunden og dem selv.

Mange traditionelle PR-folk fokuserer udelukkende på at skaffe presseomtaler i medier, og lader opgaven slutte herefter uden at have lavet linkbuilding til kundens website. PR og SEO-branchen har meget at lære fra hinanden, da synergiske effekter kan opstå.

Nogle af de linktyper, der er allerbedst for søgemaskineoptimering er fra veletablerede online redaktioner. Årsagen er en kombination af de mange læsere samt, at det er vanskeligt at få et link fra disse sites. Derfor kan PR ofte have en indirekte stor effekt på SEO.

Ét link fra et veletableret dagblad kan være bedre end 100 ubetydelige links. Når én god historie med et vigtigt link er blevet placeret i et anerkendt medie, kan det desuden resultere i en kædereaktion af andre journalisters og bloggeres interesse, som deraf også skriver historien. Pludselig har dit website en masse links fra en enkelt presseindsats.

På den måde kommer PR til at minde om ekstern SEO, hvor intern SEO fx er at sørge for at fylde websitet med keywords, markere H1-overskrifter, skrive metabeskrivelser osv.

Begge brancher lader lige så stille til at begynde at få forståelse fra hinanden – ikke mindst fordi det falder naturligt for nyansatte unge PR-folk, da de er opvokset med IT.

SEO gør PR målbart via redskaber som Google Analytics, mens PR giver den rigtige brandede trafik fra målgruppen. Hvis du får flere målbare resultater end blot antallet af presseomtaler, vil det blive væsentligt lettere at imponere skeptiske kunder bagefter.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply