skab-værdi

Skab (meget) mere værdi end du koster

Salg af markedsføring bør handle om service og at skabe værdi for sine kunder, så de får mindst dobbelt så meget ud af at købe dine services – og gerne meget mere.

Hvor meget værdi skaber du for din kunde? Eller påstår du bare, at du skaber værdi?

Ofte er sælgere af markedsføringsservices så naivt overbeviste om, at deres leverance i sig selv naturligvis skaber værdi for deres kunde, at de glemmer at måle og dokumentere. Uanset hvad, er det altid nemmere at påstå værdiskabelse end at bevise det.

Salg bør være service

Salg har fået en negativ klang, ikke mindst fordi de fleste af os før eller siden har følt os manipuleret til at bruge penge på noget bras. Derfor bør din salgsproces nærmere være en service for din potentielle kunde. Er du parat til at tilbyde at anbefale andre af dine konkurrenter til dine potentielle kunder, fordi deres service måske rammer bedre, så skulle du gerne være nået så langt, at dine services er til at stole på.

For hvis du sælger noget, og betragter dig som en sælger, er du i risiko for, at have mistet overblikket over hvordan du reelt skaber værdi for din kunde.

ROI: Return of investment

Det helt centrale spørgsmål for dig, bør altid være, hvor meget din kunde kan forvente at tjene i forhold til den investering, som de foretager hos dig. Særligt når det gælder markedsføring, kan man ofte nogenlunde estimere efter et forløb, hvor meget gevinsten var. Derfor bør du sørge for, at det er nogenlunde til at måle resultatet.

Det opbygger desuden tillid, hvis du forklarer din kunde, at det hele kan måles løbende. Hertil kan du også præsentere cases for tidligere kunder som et rimeligt bud på, hvad dine nuværende kunder kan forvente.

Hvorfor værdiskabelsen skal være højere end det du koster

Når vi handler ind i et supermarked betaler vi dén pris, som vi er villig til at give for et produkt, fordi det har tilsvarende værdi. Men sådan gælder det ikke helt for markedsføring. Virksomheder bliver nemlig dagligt bombarderet med tilbud fra folk, der vil sælge markedsføringsprodukter, og virksomhederne skal derfor bruge forholdvist meget tid på, at vurdere hvad der er en god investering. Den tid kunne de have brugt på deres kerneforretning i stedet.

Når du sælger markedsføring, giver det ingen mening for kunden at bruge tid på dig, hvis du kun skaber samme indtjening som du har kostet. Ellers ville alle virksomheder jo bruge deres penge på alle markedsføringstilbud.

Hvis din kunde kan se, at omsætningen er blevet femdoblet i forhold til sidste år, fordi de brugte dine services, så kan du være sikker på, at dine kunder vil referere dig videre i deres netværk.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar