Tips til Google Adwords

Opsætning af Google Adwords-annoncer er en sund øvelse i at genvurdere dit firmas service, brand, målgruppe og return of investment. Se nogle tips til Google Adwords her.

Med Google Adwords har du et væld af muligheder, der sammenlagt kan gøre forskellen, og hjælpe dig i at finjustere din virksomheds profil i forhold til dine konkurrenter.

ROI: Return of investment
Alt hvad angår Adwords bør relateres til hvor meget salg, som du skaber i forhold til pengene du bruger på annoncer. Brug flittigt gratisredskaberne Google Trends, Google Analytics og Google Webmaster Tool, til at finde ud af hvad folk i din branche søger efter, sammenlign med hvordan folk finder vej ind på dit website, og om dine annoncer gør en forskel.

Konkurrencepræget marked
Er du i et konkurrencepræget marked, kan du sandsynligvis lettere gætte dig til hvilke søgeord, som målgruppen bruger. “Biludlejning” er et eksempel, hvor du kan regne ret præcist med, at målgruppen leder præcis efter din service. Til gengæld kan du regne med ret høje priser pr. klik, og du bør derfor vurdere nøje om, hvem du gerne vil have sorteret fra. De pris- eller kvalitetsbevidste, ældre eller unge, kvinder eller mænd. Lad både din annoncetekst og udvalgte søgeord signalere hvad.
Er folk der søger på “billig biludlejning” noget for dig, eller skal ordet “billig” sorteres fra?

Nichemarked
Arbejder du i en niche, har dine annoncer sandsynligvis nem mulighed for at opnå topplaceringer på folks søgninger med ganske få kroner pr. klik. Til gengæld kan det være, at folk overhovedet ikke søger indenfor din niche. “Corporate communication” er et eksempel, som målgruppen i de fleste tilfælde ikke vil søge efter, da de måske ikke engang kender faget, og i stedet vil foretrække at søge efter “kommunikationsbureau” – eller endnu værre: kun vil trække på deres netværk for at finde. I så fald bliver det mere diffust, og du risikerer primært at tiltrække folk, der er på jobjagt, og spilder dine Adwords-penge på det. I så fald bør du vurdere om Adwords overhovedet er velegnet for dig.

Geografi
Vurder særligt ud fra to situationer:
Du kan enten vælge, at dine annoncer skal dukke op, når fok søger fra et bestemt område eller lade dem være landsdækkende. Lad os sige, at du udlejer biler i København. Når folk søger på “Biludlejning København”, er der i hvert fald ingen tvivl om, hvad de ønsker, og det er lige meget, om de sidder til middag hos familien i Århus, inden de skal bruge bilen i København i næste uge.
I så fald, kunne det være optimalt hvis du har:

  • landsdækkende annoncer for søgninger på “biludlejning københavn”.
  • lokale annoncer for søgninger på “biludlejning”.

Variationer på søgninger
Lad fantasien løbe et øjeblik og bruge eksemplet med biludlejning igen. Prøv at tænke på hvad folk ellers kan finde på at søge på, for der kan være rigtig mange muligheder. Her er nogle eksempler på variationer:

  • leje af bil, billeje, bil leje, bil udlejning, billig lejebil, lej en bil, lej bil, udlejning af bil, osv…

Det kan hurtigt blive til rigtig mange. Bare husk at undersøg hvorvidt dine annoncer kan dækkes af bestemte ord. Fx kan en annonce, der bliver igangsat ved søgninger på:

  • +bil +leje

…dække alle variationer på søgninger på disse to ord – også fx “leje af bil i København”, men ikke “lej en bil”.

Stavefejl
Sommetider sælger man noget, der kan være svært at stave til. Sælger du eksempelvis mayonnaise via en webshop, bør du måske overveje at have annoncer, der tager højde for stavefejl.

Penge at spare på relevans i forhold til søgeord
Hav in mente at priserne på din annonce kan stige meget, hvis din annoncetekst ikke indeholder ord fra søgningen.

Søger folk fx på “biludlejning”, og din annonce lyder:

Vi er de billigste!
Få en billig køreoplevelse i moderne biler.
Ring nu på +45 12345678.

…Så vil Google ikke opfatte din annonce som relevant, da ordet “biludlejning” mangler, og prisen på annoncen vil stige tilsvarende. Når folk søger efter “biludlejning”, vil de i øvrigt også oftest lede efter netop det ord, når de scanner søgeresultaterne.

Hav et specifikt mål for din landingsside
Hvad ønsker du, at målgruppen gør, når de har trykket sig ind på annoncen, hvis du tager højde for, at folk ofte kun kan overskue én ting ad gangen på nettet? Skal de bestille din ydelse? Skal de tilmelde sig dit nyhedsbrev? Skal de udfylde deres kontaktoplysninger til at blive ringet op? – Så snart folk bliver præsenteret for flere muligheder end én, øges risikoen eksponentielt for at de slet ikke foretager et valg, så overvej med omhu.

Har du en webshop, kan det være svært at måle ROI for præcist hvilke, der har fundet vej fra enten annoncerne, mundtlige referencer eller almindelige søgninger til evt. salg.
I forhold til ROI kan det alligevel sommetider være en fordel at oprette en særlig underside til dine Adwords frem for at lede folk ind på forsiden af dit website.

Er du et flyttefirma, og har du en tilbudsformular på denne side, kan du nemlig nemmere måle om din investering betaler sig, hvis den oprettes specifikt til din annonces link.

Så får du overblik over:
– Hvor mange der klikker på din annonce (via Adwords egen statistik)
– Hvor mange der udfylder formularen efter at være kommet ind på dit annoncelink (via formular-statistik – fx Gravity Forms, hvis du bruger WordPress)
– Hvor mange af tilbudene fører til salg?

Efter et stykke tid kan du ud fra gennemsnittet af salg og kliks udregne om investeringen kan betale sig.

Brug for mere end tips til Google Adwords? Send en mail og få en uforpligtende snak.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply