Hvad PR-uddannede skal kunne for at få et job

Hvert år spyttes der nye unge håbefulde PR-, kommunikations- og journalist-studerende ud af universiteterne, men i dag er det desværre væsentligt mere vanskeligt at finde et job bagefter.

Men det er også okay, for så har du muligheden for at prøve ting af, som mange andre ikke har muligheden for. I dag er det væsentligt mere nemt at finde online tutorials på Youtube til hvad som helst, så det er bare om at komme i gang!

Har du brug for et job nu og her, så kan du finde råd om hvilke færdigheder, som du bør have, når du er færdiguddannet, i artiklen her.

Hvis nu du ikke har disse færdigheder, vil du sandsynligvis få svært ved at finde et job! Hvis du er i gang med din uddannelse, så læs også godt med, og bliv bedre til disse ting undervejs i dit studie:

1. Skrivefærdigheder

Ligemeget hvor meget du ved om Facebook og twitter, så kommer du ikke udenom, at skulle være virkeligt dygtig og hurtig til at skrive både fængende og faglige tekster.

For at optimere dine chancer fro at komme til til dit første jobinterview, bør du allerede have:

Artikler: Skrevet minimum én (helst flere) artikler, og fået dem udgivet et sted. Der findes utallige medier i dag, og det er faktisk ret nemt at komme i nogle af de små web-baserede medier og blogs. Har du ikke engang forsøgt dig med det, står du ikke med ret gode kort på hånden.

Variation i skrivning: For at kunne arbejde med PR, skal man kunne skrive til vidt forskellige typer af målgrupper, og kunne omstille sig hurtigt. Hvordan man får presseomtale i et ungdomsmagasin og Statstidende er meget forskelligt. Vis du kan skrive pressemeddelelser, blog-indlæg eller pressekits.

New media: Du er ikke meget værd, hvis du er ung, og ikke ved noget om web 2.0. Få dig en blog og twitterprofil og eksperimenter lidt med andre mindre brugte som fx Foursquare, Pinterest osv. Facebook er så normalt, at det kan du ikke prale med – med mindre du har skrevet på vegne af en organisation/virksomhed.

Lange tekster: Jeg havde skrevet både rapporter for ministerier og kapitler til bøger undervejs i min studietid, og havde stadig svært ved at finde job efter min uddannelse var færdig. Men de hjælper bestemt med at få en til samtale.

Har du ikke nogen af disse erfaringer overfor, så overvej at søge en praktikstilling, som kan give dig dem. Det er immervæk den nemmeste måde at få hurtig og uundværlig praktisk viden til branchen. Hvis ikke det kan lade sig gøre, så er det lige så godt at hjælpe små virksomhedsdrivende her på PR Ninja! :)

Skrive-test: Husk at du til langt de fleste jobsamtaler bliver udsat for en skrivetest, så du kommer ikke udenom at skulle skrive godt!

2. Praktik og studiejobs

Du bør have været i praktik mindst ét sted, og have haft minimum ét relevant studiejob, for at have en nogenlunde chance for at få job. Ideelt set, bør det have været i bureauer eller større virksomheder/organisationer. Ud fra disse erfaringer kan du til samtalen vise hvilke historier, som du har været med til at placere i eller solgt til medierne, eller hvilke kampagner, som du har været med til at lave resultater for.

Når du demonstrerer, at du kan arbejde i en kommunikationsafdeling eller lignende, føler din potentielle arbejdsgiver, at du kan bidrage fra dag ét, hvilket er et gigantisk plus. Jo mere rigtigt arbejde du kan fremvis, des bedre.

Fortæl om resultater: Husk at alle nemt kan fortælle om deres praktikophold, men kan du fortælle om resultaterne af dit arbejde og fremlægge case-historier, står du kilometer foran de andre.

3. Sociale medier

Viden om de sociale medier er ikke så vigtigt som det ovennævnte.Og alligevel er det essentielt at vide noget om, da alle indenfor PR-branchen ved, at sociale mediers betydning kun vil stige i fremtiden.

Har du eksperimenteret med at opbygge din egen blog, og fået folk til at læse den i din studietid, har du allerede demonstreret, at du kan bruges til noget i en PR-stilling. Her kan man også tale om at skaffe twitterfølgere, Facebook-fans osv.

I alle nye stillinger vil du højst sandsynligt komme ud for at skulle arbejde med de sociale medier på et eller andet tidspunkt, så du er nødt til at vide noget om det. Din fremtidige arbejdsgiver forventer det. Du får bonuspoint hvis du også kan finde ud af at bruge andre end bare Facebook og twitter.

Husk at det handler om at udvise evne til at drive trafik ind på et site eller lignende via de sociale medier – og ikke bare dine skrivemetoder. Hvor mange flere besøgte websitet efter din indsats, og hvor mange følger fansiden? Det er sådanne resultater, som du skal kunne fremvise. Lær at bruge Google Analytics, som er et essentielt værktøj til at se statistik på websites.

Styr på dit social-media-liv: Mange arbejdsgivere vil tjekke dig ud på en Google-søgning og de sociale medier. Vær sikker på at have det hele opdateret og finpudset. Og lav gerne et check-in via Facebook Places og tweet om dit besøg hos en arbejdsgiver, når du skal til samtale. Det kan give bonuspoint.

4. Multimedie-erfaring 

Det er ikke alle der forventes at være superbruger af alle de store programmer, websideredigering osv. lige efter endt uddannelse, men det giver vigtige point, hvis du har. Her er dem, der giver de fleste point:

Du har en blog, som genererer trafik: Det er de færreste, der kan prale med dette. Hvis du kan, står du forrest i køen.

Du kan finde ud af at bruge Photoshop eller lignende: Simpel billedredigering vil ofte komme på tale i et job, selvom det sjældent fylder meget. Men hvis du kan bare lidt, skal der ikke bruges dyr tid på oplæring. Kan du lave noget lækkert billedindhold, er det endnu bedre.

Du kan filme, redigere og indlægge videoer på Youtube, Vimeo osv.: Hvis du kan demonstrere eksempler på dette, vil du også være interessant for arbejdsgiver. De fleste er i gang med at opdatere deres hjemmesider og online aktiviteter, og film spiller ofte en rolle her.

Du ved noget om SEO/søgemaskineoptimering: Der findes nærmest ingen virksomheder eller organisationer uden en hjemmeside længere. Det betyder, at sandsynligheden for, at du vil blive bedt om at hjælpe arbejdspladsen med at få deres site til at dukke op på Google som nummer ét på bestemte søgninger, er stor. Find ud af hvordan, og du vil blive beundret af mange. Hvis du har en blog, vil du sikkert allerede vide en del om hvordan.

Du ved hvordan man koder: Den her er yderst sjælden. Men hvis du ud over kommunikationsfærdigheder oveni købet kan finde ud af at lave avanceret kodning som HTML, PHP og Javascript står du med utroligt gode kort på hånden. Faktisk så gode, at du sandsynligvis ikke har brug for et job – for du har sikkert allerede selv skabt dig et via en avanceret hjemmeside eller verdensomspændende app!

Alle disse skills er ikke 100% nødvendige, men vil give dig meget bedre chancer for at kunne finde et job. I gamle dage var det rigeligt bare at have en kandidatuddannelse, men sådan er det desværre ikke længere. Der bliver uddannet langt flere  kommunikationsfolk end der er brug for, så konkurrencen er meget hård. Se at komme i gang, og brug gerne PR Ninja til det! ;)

 

Denne artikel er inspireret af Jeremy Porter fra PRDaily.com:

Jeremy Porter is co-founder and editor of Journalistics, a lively blog about public relations and journalism topics. By day, Porter leads the Unified Communications practice for Definition 6, helping clients align social media and content marketing programs for more effective brand storytelling. Follow Porter on Twitter at @jeremyporter or @journalistics.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply