SEO-tips: Sådan stryger du til tops på Google

Vil du gerne have dit website på side ét på Google? Her er 16 tips.

Kompetencekrav til dig: Evne til at redigere i dit website’s CMS, metabeskrivelser, sociale medier og en smule skrivefærdigheder.

1) Find de relevante søgeord

Måske ved du allerede hvad dine kunder søger efter, når de skal have fat i din service eller produkt. Lad os sige du er VVS’er i København. Så giver det næsten sig selv at det ville være helt raket at stryge til tops på Google, når folk søger “VVS København”.

For at være helt sikker på din søgning, bør du gå ind på Google Trends, og skrive nogle søgeord relateret til det website, og så kan du både få præsenteret ‘relaterede søgninger’ og hvor meget folk søger på dine gæt.

Det folk søger mest på, bør du konkurrere med – med mindre konkurrencen er alt for hård, og du i stedet kan gå efter det næstmest søgte.

2) Tjek de første par websites der topper Google

Når du har valgt dine ønskede søgeord, tjekker du de websites, der topper Google for netop de søgeord. Gå ind og læs hvor mange gange de nævner søgeordene. Tip: Klik “ctrl-F” og skriv dine søgeord, og de bliver magisk fremhævet, så de er nemme at tælle. Notér hvor mange gange de nævnes.

3) Søgeordstekst

Herefter skriver du dine tekster lidt om på dit website, hvor du fletter mindst et enkelt eller to flere søgeord ind, end dine konkurrenter har på deres websites. Det er ganske enkelt helt essentielt, og alt for mange websites har måske kun det der svarer til en enkelt A4-sides tekst, som i langt de fleste tilfælde ikke er nok.

4) Mere tekst!

Google forstår sig rigtig godt på tekst. Og Google hader tekster, der kun består af søgeords-spam pga. de mange automatiserede SEO-tjenester, som du kan købe billigt i fx Asien. Så fyld dit website med rigtig informativ og søgeordsrig tekst, ellers risikerer du at blive straffet i din rank.

5) Metabeskrivelser og headline-tags

Meta-what? Metabeskrivelser behøver ikke altid at være svære at finde, og kan ofte forholdsvis nemt findes i dit CMS. Det er den samme tekst, som dukker op, når du søger efter dit firma på Google.

Fx kunne din metabeskrivelse hedde: “VVS København – Jens Jensen ApS – Dit VVS-firma i København”. Da VVS og København indgår to gange i teksten, vil den automatisk rangere lidt højere i selvsamme søgning.

Er du VVS i København bør du ændre dit websites overskrifter (H1, H2, H3 osv), så det ikke kun indeholder dit firmanavn, men så det bliver til “VVS- København Dit Firmanavn”. For langt de fleste kan det virke underligt, men det kan have væsentlig indflydelse på, om dit website dukker op i folks søgninger, at du skriver folks mest brugte søgeord først i overskriften efterfuldt af dit firmanavn.

6) Emneopdeling af undersider

For hver underside på dit website bør der være et emne, forstået som to søgeord der dominerer. Som VVS’er i København vil forsiden typisk være VVS og København, mens en underside kunne være “vandinstallationer københavn” osv.

7) Stinavne

Du vil få en kæmpemæssig fordel, hvis dit websites stinavn er det samme som søgeordet. Den der får fat i www.vvs-københavn.dk, vil således langt nemmere kunne overhale sine københavnske VVS-konkurrenter på Google.

Det er nu ikke alle der har den luksus, at eje det perfekte domæne, og de har også andre muligheder. Lad os sige Jens Jensen VVS ejer www.jensjensen.dk. Han kan med fordel lave stinavne for sine underkategorier/menupunkter til www.jensjensen.dk/vandinstallationer osv.

8) Links til dit site

Hver gang der linkes til dit website fra et andet website, ryger dit website lidt længere op i Google-rank. Det bedste er, hvis linket kommer fra et anerkendt website, og hvor emnet der omtales, handler om – i dette eksempel – VVS.

Tjek også om krak.dk, dgs.dk, europages.com, companybooknetwork.com, hotfrog.com osv. linker til dit website, eller få det rettet med det samme.

Bruger vi samme eksempel, så bør VVS København blive flettet ind en del gange i teksten, så Google kan se en sammenhæng, og give dit site endnu højere bonus.

9) Links fra dit site

Linker du tilbage til de websites, som linker til dig, kan det også have lidt indflydelse på din Google-rank, da det signalerer troværdighed fra kilden til Google.

10) Billed-navne

Google kan ikke læse tekst på billeder – kun fil-navnet. Sørg derfor for at alle billeder på dit website hedder noget, der både relaterer sig til dit website og de ydelser, som du tilbyder. Fx vvs-københavn-jensjensen-logo.jpg og vandinstallation.jpg osv.

11) Sociale medier

Den nemmeste måde at få værdifulde links, som handler om dit firmas emne, er ved at oprette sit firma på sociale medier, og linke til sit website med søgeords-fulde opdateringer.

Har du opnået en høj placering på Google, kan jævnlige opdateringer for dine tilknyttede sociale medier vedligeholde din placering. Google sænker nemlig med tiden din placering, hvis ikke der sker noget nyt på dit website.

12) Google+ virksomhedsprofil

Google prioriterer Google+ profiler og indhold meget højt i søgninger, så selvom du måske ikke kan få den store fanskare her, bør du alligevel oprette dit firma på Google+, og sørge for at få koblet og bekræftet ejerskab af dit website, så du har et meget værdifuldt link. Statusopdateringer herfra rangerer også meget højt i søgninger, så bare kom igang.

13) Link-netværk

Også kaldet et ‘link-wheel’ men minder mere om et netværk. Når du har oprettet dig på diverse sociale medier og andre sider, som linker til dit website, bør du også linke fra din Facebook-side til din twitter, fra twitter til din Google+ osv. osv. Det skaber et link-netværk, som underbygger troværdigheden af dine links, som kan hjælpe på din Google-rank.

14) Link-navne

Følger vi VVS-eksemplet, får du et lidt bedre resultat, hvis alle links til dit website hedder VVS København frem for fx Jens Jensen VVS ApS eller www.jensjensen.dk.

15) Blog-indlæg

Google elsker websites med nyt indhold og meget tekst. Ergo er blogs bare kongen, når det gælder søgeordsoptimering. Men det kræver selvfølgelig også noget arbejde.

16) Undgå duplicated content

Copy-paster du den 100% samme tekst massevis af steder på internettet, risikerer du at blive straffet af Google, fordi mange har forsøgt at snyde (læs: spamme) sig til en højere placering på denne måde. Alle tekster bør derfor være en lille smule anderledes. Det gør dog fx ikke noget, hvis den samme pressemeddelelse bliver trykt i anerkendte nyhedmedier, da Google ser dem som pålidelige.

Opsummering

Der findes rigtig mange flere måder at lave SEO, og vigtigheden af hvert element kan variere hver gang Google ændrer deres ranking-system, men den her opskrift burde kunne få dig på side et for de fleste emner med to søgeord i Danmark.

Husk at SEO-specialister for det meste kun går op i at få dit website højt placeret, og kan finde på at lave ulæselige tekster, fordi der er for mange søgeord presset ind i dem. Det kan få dine besøgene til at droppe at læse videre, fordi det er for uoverskueligt. De kan også nedprioritere hvorvidt der klikkes på dit websites link fra Google, fordi teksten ikke giver den potentielle kunde lyst til at besøge sitet, hvis der kun står:

“VVS Købehavn VVS Købehavn VVS Købehavn VVS Købehavn” – i stedet for noget mere tiltalende såsom:

“VVS Købehavn – Problemfiksere siden 1965. Jens Jensen ApS er dit VVS-firma i København, der fikser dine rør i et snuptag – altid i højt humør til konkurrencedygtige priser.”

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply